Tuesday, April 28, 2009

Antara Pengakuan dan Fakta

Segala puji yang selayaknya hanya untuk-Nya Tuhan penguasa alam semesta, Shalawat dan salam untuk kekasih-Nya Nabi Muhammad saw serta keluarganya yang suci,pelita ummat pembimbing kejalan yang lurus dan diredhoi yang membawa umat ke Syurga-Nya. Allah Dialah Tuhan yang menciptakan alam semesta beserta isinya dan yang menciptakan Syurga dan Neraka yang menghidupkan dan mematikan dan yang tidak ada kezaliman disisi-Nya dan yang kekal kerajaannya.

Hanya kepada-Nya nama "Allah" tidak kepada selain-Nya. Sesuatu yang menyerupai dan menyamai nama ini dianggap sebagai kata sifat yang menggambarkan nama ini, sedangkan nama ini tetap nama yang menunjukkan Tuhan yang Mahabenar. Nama ini mengandungi semua sifat-sifatNya,dan keberadaan nama ini tidak perlu lahir dari yang lain,sedangkan sifat-sifat lain dapat dimengerti bila menjadi tambahan bagi nama ini. "Allah" hanya tertentu untuk Dia sahaja, tidak dapat digunapakaikan untuk selain Dia. "Allah" Dia adalah yang wujudnya abadi, Yang menciptakan keberadaan ini, Yang memelihara dan keberadaan ini.
Cukupkah kita mengenal Allah SWT melalui satu fahaman agama,satu aliran tarekat,ataukah kita ingin Allah terus kepada-Nya ?
Bagaimanakah kita ingin kembali berjumpa dengan-Nya ?
Semua dari-Nya dan akan kembali kepada-Nya !

"Inilah Aku (Allah) telah mendekat kepadamu, dan Aku terus-menerus mendekat padamu. Maka hadirkan kalbumu, kuatkan jiwamu, kukuhkan ikatanmu, dan berdirilah seperti berdirinya orang yang perkasa.
Sesungguhnya tidaklah patut untuk mendebat-Ku kecuali yang dapat menciptakan raungan di mulut singa, kicauan diparuh burung ,tali kekang di mulut ular, menimbang berat angin dan mengukur cahaya matahari.

Dimanakah kamu berada pada hari Aku menciptakan bumi ?
Apakah kamu mengetahui apa yang pada sudut-sudutnya ?
Ataukah pada apakah Aku letakkan sisi-sisinya ?
Apakah dengan ketaatan mu air itu memikul bumi ?
Ataukah dengan ketetapamu bumi menjadi penutup air ?
Dimanakah kamu pada hari Aku mengangkat langit di udara tampa penyangga ?
Apakah kekuasaanmu yang menahan ombak laut dari tepian ?
Ataukah kekuasaanmu yang membuka pintu rahim ketika telah sampai masa melahirkan ?
Dimanakah kamu pada hari Aku mencurahkan air dari langit ke tanah dan Aku tegakkan gunung-gunung yang tinggi ?
Apakah tanganmu sanggup memikulnya,ataukah kamu tahu berapa beratnya ?
Apakah kebijaksanaanmu sanggup mengira titisan hujan ?
Ataukah kamu yang mendatangkan rezeki ?

1 comment: